Nettikurssilla tarkoitetaan sellaista kurssia, joka suoritetaan täysin verkossa. Usein niitä käytetään osana koulujen kurssivalikoimaa, mutta myös mikä tahansa yritys, yhdistys tai yhteisö voi tarjota nettikursseja. Nettikursseilla fyysinen läsnäolo ei ole osa kursseja ollenkaan. Miten kurssi sitten toteutetaan oikein ja millaisia riskejä sen rakentaminen sisältää?

Nettikurssit ovat monelle kouluttajalle osaamisensa myymistä. Asiakkailta vastaanotetaan rahaa erilaisin keinoin, ja vastineeksi tarjotaan omia oppeja kurssin muodossa. Asiakkaidesi ei edes tarvitse olla Suomessa ollenkaan!

Nettikurssit ovat nykyään suositumpia kuin koskaan. Tämä aiheuttaa myös sen, että kilpailukin on suurempaa kuin koskaan. Sinun pitää pystyä erottautumaan kilpailijoista ja markkinoimaan omaa kurssiasi. Kurssin rakentamiseen sisältyy tietenkin aina riski, mutta parhaillaan kurssi kasvaa suosituksi ja sinä saat runsaana kassavirtana tulevaa passiivista tuloa.

Riskien minimoimiseksi onkin olemassa keinoja ja oikein simppeleitäkin sellaisia: myy kurssia ensin ja rakenna se vasta sen jälkeen. Mitä ihmettä tämä sitten tarkoittaa? Yksinkertaisesti sitä, että ensin on fiksua testata idean toimivuutta ja kurssin kysyntää ja asiakkaiden määrää.

Typerää olisi sijoittaa runsaasti aikaa ja useita tuhansia euroja rahaa ja sitten huomaa, ettei kurssi käykään kaupaksi eikä kohderyhmää kiinnosta. Tältä tappiolta voi helposti välttyä sillä, että kurssin toimivuuden testaa ennen idean täytäntöönpanoa.

Miten tämä sitten käytännössä onnistuu? Miten voi ensin myydä ja rakentaa vasta sitten? Se on helppoa. Kun luot kurssia, kirjoita sen myynnin sivulle, että kurssi alkaa muutamaa viikkoa myynnin loppumisen jälkeen. Tällöin sinulle jää tarpeeksi aikaa tehdä kurssi loppuun tai edes kursia kasaan tarpeeksi materiaalia kasaan kurssin starttiin saamiseksi. Loput voit tehdä myöhemmin jo silloin kun kurssi on saatu käyntiin.

Kannattaa myös jo etukäteen miettiä, että mitä tapahtuu sitten, jos kurssi epäonnistuukin. Mitä, jos et saa tarpeeksi asiakkaita kasaan, että kurssin pitäminen on kannattavaa? Tällöin yksinkertaisin keino on palauttaa asiakkaille rahat ja kertoa oikea syy kurssin peruuttamiselle. Tästä koituu sinulle toki kustannuksia mutta nämä menetykset ovat pieniä siihen nähden kuinka paljon työtä ja rahaa joutuisit laittamaan heikosti myyneeseen kurssiin, josta et saisi juuri tuloja.